Kosten facebook adverteren? In dit artikel een handige uitleg. Inmiddels maken miljoenen ondernemers gebruik van de mogelijkheden om te adverteren op Facebook. Niet vreemd, want er zijn ontzettend goede resultaten te behalen. Ben je benieuwd of adverteren op dit platform voor jou ook interessant is, dan is het belangrijk om daarbij de kosten van adverteren op Facebook ook in overweging te nemen. Hoeveel een Facebook advertentie campagne ongeveer kost vertellen we je in deze blog!
Wat kost adverteren op Facebook?
De kosten van een Facebook advertentie kunnen verschillen. De uiteindelijke prijs van de advertentie is afhankelijk van verschillende factoren. Advertentie biedingen zijn daar een voorbeeld van. Andere factoren die een rol spelen en de Facebook advertentie kosten bepalen:
- De timing
De maand van het jaar, de dag, week en zelfs een bepaald uur van de dag beïnvloeden de kosten van de advertentie. Er zijn bepaalde piekmomenten, wanneer de concurrentie het grootst is gaan de kosten automatisch mee omhoog. Zo zijn de kosten van adverteren op Facebook en Instagram in het vierde kwartaal van het jaar naar schatting 70% hoger dan in de rest van het jaar. Veel concurrentie, en hoge kosten dus in oktober, november en december!
- Je bodstrategie
Kiezen voor de laagste kosten of een bepaald maximum bod, bepalen voor een belangrijk deel de weergave van je Facebook advertentie en daarmee ook de kosten.
- De advertentieplaatsing die je kiest
De plek waar je advertentie wordt weergegeven speelt een rol in de prijs. Plekken met meer concurrentie zijn vanzelfsprekend duurder.
- Het algoritme
Facebook heeft 3 verschillende metrics die bepalen wat de kwaliteit van je advertentie is. Deze zijn metrics zijn: Engagement Ranking, Quality Ranking en Conversion Ranking. Een lage score in een of meerdere van deze gebieden zal zorgen voor een toename van de kosten.
- De doelgroep
Wanneer andere adverteerders proberen om dezelfde doelgroep te bereiken, zal dit de kosten automatisch opdrijven. De beschikbare advertentieruimte is namelijk slechts beperkt.
Hoe werkt de Facebook advertentie veiling?
Nu je weet welke factoren de Facebook advertentie kosten beïnvloeden, is het ook goed om te weten hoe de Facebook advertentie veiling werkt. Als je weet hoe het werkt, dan kun je de strategie daarop aanpassen.
Om te beginnen maak je een advertentiecampagne en kies je het doel van deze campagne. Hierna kies je het dagelijkse budget, de doelgroep en maak je de advertentie en dan is het wachten tot Facebook de campagne goedkeurt. Zodra de advertentie is goedgekeurd wacht Facebook tot er een kans is om je advertentie te tonen. En dan zal er dit gebeuren:
- Het Facebook algoritme beoordeelt ieder bod, de reactie-ratio en de advertentiekwaliteit.
- Deze gegevens, ook wel metrics genaamd, worden gebruikt om de advertentiewaarde te berekenen.
- Facebook laat alleen de winnende advertentie zien, wat dus de advertentie is met de hoogste berekende waarde.
De factoren die dus de uiteindelijke Facebook advertentie kosten bepalen zijn:
- Het advertentie bod
- Het aantal verwachtte acties
- De advertentie kwaliteit
- De relevantie van de advertentie voor de doelgroep
Belangrijk is dus om te zorgen dat alles klopt. Door de advertentiekwaliteit en de relevantie voor de doelgroep te verbeteren, verlaag je de advertentiekosten en vergroot je je kansen.
Kosten Facebook adverteren
De advertentiekosten op Facebook kunnen voor verschillende doelgroepen en soorten bedrijven erg verschillen. Toch kunnen we op basis van onze ervaring en onderzoeken een goede inschatting maken van de kosten voor het adverteren op Facebook.
Advertentie doel | Kosten per klik (CPC) in Euro´s |
Impressions | 0,80 |
Reach | 0,84 |
Lead generation | 0,55 |
Conversions | 0,20 |
Link clicks | 0,13 |
Deze kosten voor het adverteren op Facebook zijn slechts een indicatie, want de uiteindelijke kosten kunnen hoger of lager uitvallen. De oorzaak daarvan zit hem in de factoren die we eerder in dit artikel al aan de orde brachten, zoals de plek van het plaatsen, de advertentie doelgroep en de advertentiekwaliteit. Op basis van bovenstaande (geschatte) kosten kun je wel een eerste inschatting maken of adverteren op facebook interessant voor jouw onderneming is.