• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • (META) Facebook Business Manager: Wat Is Het En Hoe Werkt Het?

(META) Facebook Business Manager: Wat Is Het En Hoe Werkt Het?

december 4, 2020

Voor veel mensen klinkt de Facebook Business Manager van moederbedrijf META nog steeds als ‘abracadabra’. Ik heb toch al een Facebook account? Wat moet ik dan ook nog met een Business Manager account? Nou reken maar dat je dit wilt, als je Facebook écht effectief zakelijk wilt inzetten.

Waarom heb je een account in de Facebook bedrijfsmanager nodig?

Volgens de website van META (Facebook) zelf heb je een account in de Facebook Business Manager nodig als je:

  • Een marketingteam hebt
  • Meerdere accounts beheert
  • Een extern bureau inhuurt voor het beheer van social media
  • Je bedrijf wilt laten groeien
  • Je bedrijf wilt beveiligen

De laatste twee redenen zijn voor ieder bedrijf belangrijk. Dus daarmee zou je kunnen zeggen dat ieder bedrijf gewoon een account in de Facebook bedrijfsmanager nodig heeft. Maar nu vraag je je waarschijnlijk nog steeds af waar je het voor moet gebruiken.

In de basis gebruik je de bedrijfsmanager voor drie zaken: het maken en bijhouden van advertenties, het beheren van pagina’s en advertentieaccounts en je kunt er externe partijen toevoegen om je te helpen bij het beheer van de pagina’s. Ben je van plan om te gaan adverteren op Facebook? Dan heb je een Facebook bedrijfsmanager account nodig.

Wat zijn de voordelen van een Facebook Business Manager account in 2022?

Veel mensen zien op het eerste gezicht niet meteen de voordelen van de Facebook Business Manager. Je kunt immers gewoon posten via de normale tijdlijnen van Facebook. Waarom zou je dan ook nog een externe website van Facebook gaan inzetten? Er zijn drie belangrijke redenen om wel aan de slag te gaan met de Facebook Business Manager.

Door de Business Manager heb je meer mogelijkheden met adverteren

Wanneer je wilt gaan adverteren op Facebook of Instagram, kun je eigenlijk niet zonder een Facebook Business Manager account. Het is mogelijk om via de ‘normale’ website te adverteren. Maar je komt hier niet veel verder dan een bestaand bericht promoten. Je hebt weinig extra mogelijkheden om zelf een doelgroep in te stellen en gebruik te maken van extra optimalisatiemogelijkheden. Als je effectief wilt adverteren, dan zal je dit altijd via de Facebook Business Manager moeten doen.

De Facebook Business Manager: Een totaaloverzicht van jouw bedrijf in één centraal dashboard

Daarnaast biedt de Facebook Business Manager een centraal dashboard, waardoor je in een oogopslag kan zien hoe je ervoor staat. Maar dit maakt ook dat je alles vanuit een plek kan beheren. Je hoeft niet meer te switchen tussen verschillende accounts of websites.

Zo houd je werk en privé gescheiden op Facebook

Daarnaast is de Facebook Business Manager een manier om het werk en je persoonlijke leven gescheiden te houden. Dit maakt de kans op vergissingen tussen posten op je persoonlijke of professionele account ook kleiner. Het verschil is duidelijk door de lay-out en je hoeft geen medewerkers meer toe te voegen als vriend om ze te kunnen koppelen aan de bedrijfspagina. Bovendien is het op deze manier ook mogelijk om de berichten van je pagina te koppelen aan het mailadres van je werk. Zo hoef je deze ook niet meer te ontvangen op je privé accounts.

[UPDATE 2022]
Er gaan ondertussen geruchten dat Facebook werkt aan ‘werk profielen’ hierdoor zou je dus een apart Facebook profiel kunnen maken dat je gebruikt voor jouw werk accounts. Het was namelijk zo dat je persoonlijke profielen diende te koppelen aan een business manager.

Hoe maak je een account aan in de Business Manager?

Ben je overtuigd van het nut van een Facebook Business Manager account? Dan is het tijd om een account te gaan instellen. De Business Manager werkt wel via jouw privé inlog, maar koppelt dit verder niet aan jouw bedrijf. Het enige wat je hoeft te doen is naar https://business.facebook.com/ gaan en daar een account instellen. Vervolgens kan je al je pagina’s, advertentieaccounts en medewerkers toevoegen aan de Business Manager.

Help, mijn Facebook advertentieaccount is geblokkeerd!

Wanneer je gaat adverteren via Facebook in de Business Manager, let Facebook vrij streng op je. Het kan daardoor voorkomen dat jouw Facebook advertentieaccount geblokkeerd wordt. Dit is niet iets om van te schrikken. Facebook is erg gevoelig voor ‘opvallende’ wijzigingen in bijvoorbeeld betaalmethoden en hun advertentiebeleid kan ook erg streng zijn. Je bent er zeker van dat Facebook met een oplossing komt en jou kan helpen om jouw advertentieaccount weer te openen. Ze bieden via hun Helpcentrum namelijk ook altijd support aan in een live chat.

Foto credits: Facebook.com

Hoe veilig is jouw account?

Ontdek binnen 1 minuut of jouw account een verhoogd risico heeft op blokkades of hacks.

Anderen vonden deze artikelen ook interessant:

Facebook Filmpje downloaden? Dat doe je zo!

Facebook Filmpje downloaden? Dat doe je zo!

Facebook Advertentie: hoe maak ik er een?

Facebook Advertentie: hoe maak ik er een?

Facebook Aanmaken: De Business Manager 2FA Instellen

Facebook Aanmaken: De Business Manager 2FA Instellen

Facebook Budget Berekenen in 2021

Facebook Budget Berekenen in 2021

Vragen of suggesties? Deel ze hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>