Zo kun je de Facebook Pixel Installeren: Als je aan de slag gaat met adverteren op Facebook (en/of Instagram) is het essentieel om een Facebook Pixel op jouw website te installeren. Maar hoe werkt dat nu precies? En waarom is het zo belangrijk? Dat leggen we je stap voor stap uit in dit artikel.
Wat is die Facebook Pixel eigenlijk?
De Facebook Pixel is letterlijk een stukje code, welke je op jouw website kan plaatsen. Op deze manier kan Facebook traceren wie er op jouw website komt. Maar Facebook kan ook zien wat diegene doet op jouw website, denk bijvoorbeeld aan het doen van een aankoop of het bezoeken van verschillende webpagina’s.
Dit is waarom je een Facebook Pixel installeren essentieel is.
Meten = Weten. Zonder een Facebook Pixel in plaats raden we je echt af om te adverteren want je bent dan aan het ‘gokken’ omdat je Facebook geen feedback stuurt. Het platform heeft de voorkeurvan veel grote ondernemers omdat het bizar veel data heeft over haar gebruikers.
Zonder een pixel weet Facebook dus nauwelijks wat er gebeurt op jouw website, meten jij en jouw team geen resultaat én kosten campagnes je meer dan ze zouden moeten.
Met andere woorden een Facebook Pixel geeft jou veel meer grip op advertenties. Kort gezegd: Facebook houdt namelijk voor je bij wie er op jouw website komt en wat diegene doet. Dit geeft jou tools om jouw advertenties te optimaliseren, maar ook om bijvoorbeeld retargeting in te zetten of doelgroepen te maken op basis van jouw websitebezoekers.
Stappenplan: Zo installeer jij snel de Facebook Pixel
Nu je weet waarom je een Facebook Pixel nodig hebt, wil je natuurlijk ook weten hoe je hem kunt installeren.
- Ga naar de Facebook Business Manager (business.facebook.com)
- Log in bij jouw account.
- Ga via bedrijfsinstellingen naar gegevensbronnen. Daar vind je het kopje Pixels.
- Onder het kopje Pixels kan je een Pixel aanmaken.
- Doorloop de stappen die het systeem van je vraagt en Facebook zal je voorzien van een HTML script.
TIP: Kijk even bij partnerintegraties. Als je gebruik maakt van wordpress kun je namelijk een bestandje downloaden en uploaden als plugin (wel zo gemakkelijk!)
Tijdens het installeren doorloop je de stappen die Facebook je geeft, zo kan er niet misgaan. Maar in de basis is het belangrijk dat je het aangegeven HTML script in het headergedeelte van jouw website plaatst. Dit doe je via de editor van jouw website (of laat je jouw website bouwer doen).
Facebook Pixel geïnstalleerd? Zo test je of ie werkt!
Nadat je de stappen uit de handleiding Facebook Pixel Installeren hierboven hebt gevolgd, vraagt Facebook meteen om het testen van de Pixel. Dit doe je door de URL van jouw website in te voeren. Facebook stuurt dan testverkeer naar jouw website en zo weet je meteen of het werkt.
Wil je op een later moment jouw Pixel nogmaals testen? Dan kan je ervoor kiezen om de Facebook Pixel Helper extensie van Google Chrome te installeren. Hiermee zie je op jouw website meteen of de Pixel geïnstalleerd is. Daarnaast is het mogelijk om via gebeurtenisbeheer in de Facebook Business Manager nogmaals testverkeer naar jouw website te sturen. Vervolgens zal Facebook aangeven of de Pixel werkt en welke metingen het allemaal uitvoert.
Kan ik nu ALLES meten?
Ja & Nee.
In theorie zou je (bijna) alles kunnen meten, in de praktijk ligt het iets ingewikkelder. Steeds meer browsers worden cookie-vrij en blokkeren trackers zoals de Facebook Pixel. Google heeft zelfs aangekondigd in 2022 geen cookies van derden meer toe te staan.
Dit is een uitdaging voor adverteerders omdat het meten van resultaat hierdoor dus ook niet meer mogelijk zou zijn.
Is daar een oplossing voor?
Jazeker! In plaats van de pixel gebeurtenissen (ook wel ‘events’) vanuit de browser te sturen kun je ze van jouw eigen server laten versturen naar Facebook, hierdoor kun je toch resultaat meten en campagnes blijven optimaliseren. Mooi bijkomend voordeel; ad blockers hebben hierop geen effect.
Binnenkort zal er een uitgebreide update volgen over hoe jij dit kunt installeren.
Foto credit: Facebook.com