Je bodstrategie is een medebepalende factor voor het succes van jouw advertenties op Facebook. Wil je het benodigde Facebook budget berekenen, dan zul je eerst een aantal dingen moeten weten over de manier waarop het advertentiesysteem van dit platform werkt.
Het advertentiesysteem van Facebook is namelijk gebaseerd op het veilingmodel. Hierbij concurreren adverteerders met elkaar om advertenties weer te kunnen geven aan de doelgroep van de beoogde doelgroep. Iedere adverteerder doet mee aan de veiling door het bedrag in te stellen dat hij wil betalen voor een actie van een Facebook gebruiker uit zijn doelgroep. Dit bedrag is het bod.
Als je je bodstrategie (ookwel biedstrategie) niet op orde hebt kunnen er twee dingen gebeuren:
- Je betaalt teveel in verhouding tot het resultaat
- Je advertenties worden niet weergegeven door te lage biedingen
Een verkeerde bodstrategie kan ervoor zorgen dat je bij je eerste klik, verkoop of conversie je gehele advertentiebudget voor die dag verbruikt kan hebben. Facebook biedt zijn adverteerders keuze uit een tweetal bodstrategieën. Hiermee kun je al vooraf je benodigde Facebook budget berekenen.
De bekendste bodstrategieën die Facebook aanbiedt zijn:
- Laagste kosten (met een biedlimiet)
- Doelkosten
Facebook Budget Berekenen – Bodstrategie #1: Laagste kosten
Met deze strategie laat je Facebook voor je bieden op basis van de door jou ingestelde advertentiedoelstellingen. Het is een ideale manier om uit te vinden als je wilt weten wat de actie waar jij op optimaliseert je waard is. Als je dus niet weet wat de conversie je maximaal mag kosten. De kosten kunnen enorm schommelen, want je hebt natuurlijk geen controle over wat de concurrentie bied op de veiling.
Een goede strategie zou kunnen zijn om deze optie een aantal dagen uit te proberen, totdat je voldoende inzicht hebt om de bodstrategie te wijzigen naar “doelkosten” of “laagste kosten met bodlimiet”. Wanneer je deze optie aanvinkt laat je het systeem weten dat je de laagste kosten per conversie wilt en dat de kosten per conversie nooit boven de gekozen limiet mogen uitkomen. Weet je wat een conversie je mag kosten of wil je de kosten zo laag mogelijk houden, dan werkt dit heel goed. Je kunt namelijk vrij nauwkeurig je facebook budget berekenen.
Facebook Budget Berekenen – Bodstrategie #2 Doelkosten
Deze bodstrategie kun je alleen gebruiken voor advertentiedoelstellingen die je kunt optimaliseren voor conversies. Denk daarbij aan verkoop, genereren van leads of app installaties. Je kunt de gemiddelde kosten per behaald resultaat instellen. Je hebt dus meer controle over de uiteindelijke kosten dan wanneer je zou kiezen voor de optie “laagste kosten”.
Het meest merkbare verschil tussen “doelkosten” en “laagste kosten met bodlimiet” is dat het Facebook algoritme in het geval van de ingestelde doelkosten een conversie zoekt die ook soms iets hoger ligt dan het bod dat je hebt opgegeven. In de praktijk liggen de biedingen altijd ongeveer in de buurt van de ingestelde doelkosten.
Als je weet dat je een X aantal conversies wilt behalen en je hebt bedrag Y voor iedere conversie over, kun je zo gericht het Facebook budget berekenen.
De conclusie
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat “laagste kosten” en “laagste kosten met bodlimiet” de laagste kosten per resultaat opleveren en tegelijkertijd het budget zo effectief mogelijk probeert te besteden.
Het is een goed idee om bij de handmatige biedingen – of het nu gaat over de “laagste kosten met biedlimiet” of “doelkosten” – je dagbudget in te stellen op minstens vijf keer het bod. Je zorgt zo voor een consistente advertentieweergave en tegelijkertijd probeert het Facebook algoritme om minimaal 50 conversies per week te behalen. Dit aantal is namelijk nodig om het algoritme optimaal te laten functioneren.
Wil je een geschikt Facebook budget berekenen, neem al het bovenstaande dan mee om de resultaten die je behaalt met het adverteren op Facebook te kunnen optimaliseren. Wil je meer lezen op de website van Facebook? Klik dan hier.
Wil je direct weten of jouw account verhoogd risico loopt op blokkades of hacks? Klik dan hier.