Als je in 2022 eindelijk serieus op Facebook ( META ) wilt adverteren heb je een Facebook advertentieaccount nodig. Een advertentieaccount maak je aan in de Meta Business Manager (ook wel Bedrijfsmanager). Een advertentieaccount geeft je meer structuur én mogelijkheden. Je zou kunnen stellen dat je door een advertentieaccount jouw doelgroep beter kunt bereiken én uitbreiden. In dit artikel ontdek je hoe je gemakkelijk en snel (binnen een paar minuten!) een advertentieaccount aanmaakt.
Wat zijn de voordelen van een Facebook advertentieaccount?
Zoals je waarschijnlijk weet is Facebook een van de beste en goedkoopste platformen om op te adverteren. Het platform geeft adverteerders zoals jij ontzettend veel data & mogelijkheden om ideale klanten te bereiken. Je kunt jouw ideale klanten ‘laser targetten’ met andere woorden: door een Facebook advertentieaccount ben je in staat om jouw ideale klanten te bereiken en te converteren tot ambassadeurs.
Naast meer inzicht geeft een advertentieaccount je ook meer structuur:
In het figuur hierboven zie je de versimpelde maar optimale structuur om jouw bedrijf op Facebook in te richten. Hierbij is rekening gehouden met veiligheid, overzicht en schaalbaarheid. Zoals je kunt zien vallen advertentieaccounts onder de Business Manager en je kunt meerdere advertentieaccount aanmaken.
Handleiding Stap-voor-stap advertentieaccount aanmaken op Facebook
Een Facebook account aanmaken om advertenties te kunnen plaatsen is niet moeilijk. Toch is het belangrijk dat je jouw account op de juiste manier instelt. Je wilt immers gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden. Hoe je dat doet? We leggen het je uit:
Stap 1: voor het aanmaken van een advertentieaccount ga je naar https://business.facebook.com/settings/ad-accounts/. Als je bent ingelogd bij jouw bedrijfsmanager klik je vervolgens op account toevoegen.
Stap 2: binnen de accountinstellingen vul je vervolgens jouw Btw-nummer en adresgegevens in. Het is belangrijk dat je deze gegevens correct invult. Voor bedrijven in de EU is het verplicht om btw gegevens in te vullen. Als je deze gegevens niet invult kan het voorkomen dat Facebook jouw advertentieaccount blokkeert omdat de algoritmes denken dat er geen echt bedrijf gekoppeld is.
Als je dat hebt gedaan, is het belangrijk om een betaalmethode te koppelen: via https://business.facebook.com/ads/manager/account_settings/account_billing/. of klik hier Daarbij heb je de keuze uit:
- PayPal
- CreditCard
- iDeal
- Automatische incasso
Stap 3: kies je CreditCard als betaalmogelijkheid voor jouw campagnes? Dan wordt jouw Facebook advertentieaccount vaak direct geverifieerd en goedgekeurd. Je kunt dus meteen aan de slag met adverteren. Kies je voor iDeal? Dan moet je eerst een tegoed storten waarmee je kunt adverteren op Facebook. Met deze betalingsmethode kun je dus wel direct over jouw advertentie account beschikken.
Zowel een PayPal betalingsmethode als automatische incasso hebben goedkeuring nodig. Deze verificatie kan 1-7 dagen duren. Als je voor automatische incasso hebt gekozen, dan moet je een formulier downloaden. Dit formulier moet je printen, tekenen én terugsturen naar Facebook. Na goedkeuring ontvang je een elektronische bevestiging per mail.
TIP: Facebook is een commercieel bedrijf en houdt niet van klanten die niet betalen. Oftewel kies dus voor een betaalmethode die altijd werkt, het vermoeden is zelfs dat Facebook de voorkeur geeft aan het koppelen een bankrekening middels SEPA omdat ze zo altijd geld kunnen incasseren. Aan de andere kant valt er ook iets te zeggen voor het koppelen van een creditcard..
PRO TIP: Er zijn een hoop adverteerders en ondernemers die goede creditcards koppelen en daardoor per uitgegeven euro enorm veel credits sparen. Door die credits vliegen ze bijna altijd businessclass en krijgen ze altijd upgrades in hotels. Mijn voorkeur is deze kaart omdat je veel punten per uitgegeven euro krijgt én de service geweldig is! Via deze uitnodiging kun je hem een jaar gratis proberen & krijg je direct 11.000 reward punten.
Kan mijn Facebook account ook worden geblokkeerd?
Ja, Facebook (van Meta) kan jouw advertentieaccount blokkeren. Dit gebeurt best veel, dus schrik er niet van als dit gebeurt. Het belangrijkste is om vooraf al backups in te bouwen en vaste processen te volgen, dit is een van de redenen waarom deze blog überhaupt bestaat! Een gedeactiveerd account kan verschillende redenen hebben. Zo kan het zijn dat jouw account is geblokkeerd omdat jouw advertentie inhoud bevatte die tegen de richtlijnen van Facebook is óf dat jouw landingspagina niet voldoet aan de eisen van Facebook. (TIP: Kijk direct of je deze disclaimer gebruikt op jouw pagina’s.)
Er zijn talloze redenen waarom Facebook accounts blokkeert en de échte reden geven ze nooit volledig prijs. Het is daarom ontzettend belangrijk om ALLE richtlijnen van Facebook te volgen en te bestuderen voordat je gaat adverteren. Klik hier