Facebook advertentie trends 2022? Lees snel verder! Op Facebook evolueert alles zo snel dat je trends de wellicht niet meer bij kunt houden. Wat is op dit moment trending op advertentievlak op dit sociale platform? We nemen je mee met in trends voor 2022.
Facebook Advertentie Trends 2022 – 1: Live is terug
Een van de opvallendste trends voor 2022 is en blijft de groei van Facebook Live. Het coronavirus is helaas op zijn retour maar overheden overal ter wereld besluiten nog altijd tot lockdowns. Gebruikers zijn Facebook Live weer gaan gebruiken voor hun dagelijkse dosis sociaal contact. En dat is te merken. Volgens de laatste cijfers is de jaarlijkse toename van 26,9%, waarbij de stijging in de laatste vier maanden van vorig jaar het grootste was. Hoewel er in 2019 ook een kleine groei was te bespeuren, is overduidelijk dat de groei van 2020 het gevolg is van andere factoren. De verwachting dat de groei ook zal aanhouden in 2022. Waarom dit een relevante trend is voor adverteerders? Simpel! Als je een waardevolle livestream doet kun je deze video later adverteren. Vervolgen kun je doelgroepen maken op basis van het % dat mensen hebben gekeken.
Natuurlijk kun je ook fragmenten knippen uit een live interview en deze in een kortere variant adverteren, mijns inziens liggen hier enorme kansen die veelal onderschat worden.
Facebook Advertentie Trend 2: Het Facebook AR-ecosysteem
Het snelgroeiende Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) gaan als een raket en is in 2020 al goed geweest voor een omzet van in totaal 18,8 miljard dollar. Het is een technologie die een enorme invloed gaat hebben op de Facebook advertentie trends.
Facebook´s Spark AR Studio heeft al bewezen populair te zijn onder zijn gebruikers. Bijna een half miljoen creators uit ruim 190 landen hebben de studio al gebruikt om samen 1,2 miljoen AR-effecten voor Facebook en Instagram te fabriceren. De AR-effecten die door de top 150 accounts zijn gepost op Facebook hebben samen al gezorgd voor meer dan een miljard views. Immens!
Hoe bedrijven dit kunnen inzetten voor direct meer resultaat en een betere klantbeleving? Simpel. Bekijk hier dit voorbeeld eens: Lipstick proberen vanuit een Facebook advertentie
Facebook Advertentie Trend 3: Video blijft groeien
Het is eerder al gebleken dat de meeste consumenten video prefereren als content op social media. Geen verrassing dus dat de vraag naar video op het sociale platform verder blijft groeien. Facebook video´s zullen dus bovenaan het lijstje van de marketing strategen blijven staan. Facebook trends laten zien dat er een toename is van de hoeveelheid geposte video’s op het platform. In het derde kwartaal van 2020 was er al sprake van een stijging van 2,6% naar 28,8% vergeleken met een jaar eerder.
Juist door de wereldwijde lockdowns zoeken mensen ‘nieuwe’ manieren om te blijven groeien en video is en blijft er simpel weg een van. Waar volgens mij nog een enorme kans ligt voor marketeers is in het hergebruiken van video content, het is zo gemakkelijk om van een video meerdere uitingen te maken. Denk aan een audio bericht, een afbeelding met quote, een gifje, een screenshot uit de video; de mogelijkheden zijn eindeloos.
Facebook Advertentie Trend 4: Sterke groei van op interesse gebaseerde Facebook groepen
Je kunt er niet omheen dat gelijk gestemden zich gemakkelijk met elkaar kunnen verbinden. Facebook groepen zijn hier het klinkende voorbeeld van. 1,8 miljard gebruikers zijn lid van een of meerdere groepen dit platform. Als merk kun je zeer goed de interactie met je doelgroep opzoeken via een Facebook groep. Je zou zelfs kunnen overwegen om in andere groepen deel te nemen voor nog meer mogelijkheden.
Het vinden van jouw ideale klant kan uitdagend zijn maar door het mengen in Facebook groepen en vervolgens daar veel waarde te geven kun je ontzettend veel feedback krijgen en nieuwe connecties op doen.
Natuurlijk kun je ook zelf gemakkelijk een Facebook groep starten en mensen uitnodigen, met slimme tools zoals deze kun je zelfs direct nieuwe leden toevoegen aan jouw email software.
Facebook advertentie trend 202 5: Online shopping
Dat het online winkelen op Facebook sterk in opkomst is is zal niemand verrassen. Online verkoop speelt al jaren een belangrijke rol in het leven van de consument. De pandemie en het als gevolg daarvan sluiten van winkels zorgt er voor dat de online verkoop naar recordhoogte gestuwd zal worden. De consument brengt een aanzienlijk groter deel thuis door en daar liggen dus mogelijkheden voor kleinere ondernemers om hun waren online aan de man (of vrouw) te brengen.
Facebook is hier natuurlijk goed van op de hoogte en het heeft niet lang geduurd voordat ze daarvoor de benodigde tools hadden uitgerold. Vorig jaar is Facebook Shops geïntroduceerd. Als winkelier kun je via Facebook Shops je eigen winkel binnen Facebook opzetten, je producten promoten en deze verkopen.
Nu online shopping langzamerhand steeds meer tot norm verheven wordt, is de verwachting dat steeds meer ondernemers Facebook Shops gebruiken als verkoopkanaal om zo mee te kunnen profiteren van de 2,7 miljard actieve gebruikers die Facebook rijk is.