Een Facebook advertentie maken, hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je de juiste stappen neemt zodat je Facebook advertentie het doel bereikt? Het succes van een advertentie op Facebook hang van verschillende factoren af. Zo is de advertentietekst belangrijk, het beeldmateriaal doet er zeker toe en het is belangrijk dat je Facebook advertentie de juiste doelgroep bereikt. Vergeet niet dat het maken van een goede advertentie écht een vak apart is en niet voor niets al decennia een miljardenindustrie is.
Dat gezegd hebbende, gaan we er alles aan doen zodat jij een goede advertentie kunt schrijven na het lezen van deze korte handleiding.
Facebook Advertentie Maken – Stap 1: Bepaal de doelgroep
Om een succesvolle Facebook advertentie campagne op te kunnen zetten is het belangrijk dat je weet wie je potentiële klanten zijn en dus ook aan wie je de advertentie wilt laten zien.
Vanzelfsprekend wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Je wilt namelijk aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Toch moet je jouw doelgroep heel specifiek kunnen beschrijven. Eigenlijk zelfs als één persoon. We noemen dit in marketing termen een “Buyer Persona”. Iedere marketeer gebruikt persona´s.
Een persona is een enorm gedetailleerd, maar vooral fictief, profiel van de ideale klant. Het beschrijft het personage op basis van gedrag en doelstellingen. Dit doe je door in de huid van deze ideale klant te kruipen.
Ik zeg het zelf wel eens; je kent je ideale klant pas goed als je een dag in zijn of haar dagboek kunt schrijven.
Om je persona – en dus ook de doelgroep van je Facebook Advertentie – te beschrijven kun je bijvoorbeeld de volgende vragen gebruiken:
- Bestaat de doelgroep uit mannen, vrouwen of beide?
- Hou oud zijn ze?
- Waar woont mijn doelgroep?
- Waar werken ze?
- Welke opleiding hebben ze?
- Welke tv programma´s kijken ze
- Welke koffie/thee drinken ze en waarom?
- Waar liggen ze ’s nachts wakker van?
Met de antwoorden op dit soort vragen heb je een persona opgesteld van je ideale kopende of converterende klant. Hiermee kun je verder naar de volgende stap. Als je nog niet alle vragen hebt beantwoord raad ik het je echt aan om te doen! Door de jaren heen hebben we namelijk ook zien dat hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe goedkoper en beter jouw advertenties zullen zijn.
Facebook Advertentie Maken – Stap 2: Zorg voor goede visuals
Iets wat misschien wel belangrijker is dan de ad copy (tekst) en zelfs de titel is het hebben van een goede visual (ookwel Creative). Dat komt omdat de meeste advertentieplatformen visueel zijn ingesteld en jouw afbeelding of video dus direct de meeste aandacht zal krijgen. Het is dan dus ook jouw taak om ervoor te zorgen dat jullie visual DIRECT de aandacht pakt en weet vast te houden.
Gebruik je visuals die niet bij de advertentie passen, dan zal dit voor verwarring zorgen bij de gebruiker. Als niet duidelijk is waar de Facebook advertentie over gaat, dan zal de gebruiker er hoogst waarschijnlijk niet op klikken. Zorg er daarom voor dat de visuals die je gebruikt passen bij de interesses van de buyer persona.
Wil je een volledig overzicht van de juiste advertentieformaten voor Facebook/Instagram? Klik hier!
Facebook advertentie maken – Stap 3: Schrijf een goede headline en copy
Net als het kiezen van de juiste visuals voor je Facebook advertentie, is het schrijven van een goede headline en tekst een hele kunst. Zorg ervoor dat de tekst past bij het beeldmateriaal en schrijf verschillende teksten voor verschillende doelgroepen of persona´s. Wees herkenbaar en houd het zeker kort en simpel. Met kort en simpel bedoel ik overigens niet de lengte van de tekst maar wel de lengte van jouw zinnen. Zorg ervoor dat je op basisschool niveau schrijft, hierdoor kunnen de hersenen van jouw ideale klant de teksten gemakkelijker verwerken. Iets anders dat ik je hier mee wil geven is om teksten op papier te schrijven en dan pas op de computer, probeer het eens en je zult ervaren waarom dat vaak beter werkt. Kies voor een duidelijke call to action, met andere woorden zorg ervoor dat je advertentie één doel heeft, één volgende stap. Je wil echt voorkomen dat er onnodig ruis ontstaat omdat jij vraagt om teveel acties.
Stap 4: De Facebook advertentie maken in de ads manager
Met bovenstaande tips in je achterhoofd is het een fluitje van een cent om een Facebook advertentie te maken. In een notendop moet je voor het maken van Facebook ad de volgende stappen doorlopen.
- Campagne doelstelling bepalen. De eerste stap is om de doelstelling van je campagne in te stellen. Er zijn verschillende opties, in de meeste gevallen zal je doelstelling zijn om te optimaliseren op conversies.
- Advertentiebudget kiezen. Is dit je allereerste Facebook advertentie dan is het misschien een goed idee om te beginnen met een klein budget. Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden;
- Dagelijks budget: Er wordt dagelijks een bedrag uitgegeven totdat jij de advertentie stopzet.
- Looptijd budget: Je bepaalt een totaalbedrag en de looptijd van de advertentie en het budget zal gelijkmatig verspreid over de looptijd worden uitgegeven.
- Doelgroep instellen. Gebruik de eerder opgestelde persona om jouw Facebook advertentie te tonen aan mensen die overeenkomen met deze profielschets.
- Advertentieplaatsingen. Je bent bezig met een Facebook advertentie, maar Facebook is ook eigenaar van andere platformen. De advertentie kan daarom ook worden weergegeven op andere websites. Standaard worden advertenties geactiveerd met de optie “automatische plaatsingen”. We raden je aan dit uit te zetten voor je eerste campagnes omdat de ‘in feed’ opties voor Facebook/Instagram meest het beste leken te werken en het weergeven op andere platformen vaak pas in retargeting campagnes een goed plan leek.
- Advertentie opmaken. De laatste stap is het opmaken van de advertentie. Stel de tekst en de afbeeldingen in. Je ontwerpt nu dus het bericht dat je gaat tonen aan de doelgroep. Kies voor een afbeelding, een video, carrousel of een collectie. De visuals kun je uploaden. Voeg een tekst en een link toe. Aan de rechterkant zie je het advertentievoorbeeld