• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • META – Facebook Account Geblokkeerd? Dit Kun Je Doen in 2022!

META – Facebook Account Geblokkeerd? Dit Kun Je Doen in 2022!

december 16, 2020

Waarom blokkeert Facebook advertentieaccounts?

Facebook is een van de grootste sociale media platformen met zo’n 2,6 miljard maandelijkse gebruikers. Veel bedrijven maken hier slim gebruik van door op Facebook advertenties te plaatsen. Wat zoals ik vaker zeg.. ‘Zonder Aandacht Kun Je Niet Verkopen’ je moet dus gaana naar de plek waar de aandacht is. Deze advertenties moeten voldoen aan strikte regels, die Facebook speciaal voor adverteerders heeft opgesteld. Deze regels worden streng gehandhaafd en dit leidt soms tot uitdagingen zoals afgekeurde advertenties en zelfs geblokkeerde of beperkte advertentieaccounts.

Facebook heeft wereldwijd dus bijna 3 miljard gebruikers. Deze gebruikers staan voor Facebook centraal en om deze gebruikers te behouden, wil Facebook een veilig en prettig platform creëren waar mensen zoveel mogelijk tijd spenderen. Als gebruikers meer tijd spenderen resulteert dit namelijk direct in meer advertentie-inkomsten voor Facebook.

Hoe meer tijd gebruikers besteden of Facebook of Instagram hoe meer advertenties ze kunnen laten zien. Hoe meer advertenties ze laten zien, hoe meer ze verdienen!

Advertenties dragen niet altijd bij aan die veilige en prettige omgeving. Bijna iedereen kan namelijk advertenties plaatsen, maar niet alle advertenties zijn even netjes of betrouwbaar. Als advertenties voor illegale producten of advertenties van een nepbedrijf op Facebook te vinden zijn, zou Facebook veel gebruikers verliezen. (En dat kost ze een hoop geld!) Facebook hanteert daarom een streng advertentiebeleid en de beruchte algoritmes van Facebook zijn zeer strikt. Dit komt andere door grote aantallen nepprofielen en onrechtmatige advertenties, rechtszaken met de Amerikaanse Federal Trade Commission en het Cambridge Analytica-dataschandaal.

Facebook maakt gebruikt van verschillende systemen om verboden advertenties tegen te gaan, waaronder een scoresysteem voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van jouw advertentieaccount. Bij een hoge score wordt jouw advertentieaccount gezien als een betrouwbaar account en zal Facebook je advertenties sneller goedkeuren. Heb je echter een slechte score? Dan houdt Facebook jouw account en advertenties goed in de gaten. Hierdoor kan je advertentie sneller afgewezen worden en je account sneller geblokkeerd worden. Deze score is helaas niet voor de adverteerder bekend, maar je kan de score wel beïnvloeden door je aan de regels te houden.

Hoe werkt het advertentiebeleid van Facebook?

De regels voor advertenties op Facebook zijn streng. Over het algemeen is Facebook zelfs een stuk strikter dan andere online platforms als YouTube, LinkedIn of Google. Het goede nieuws is dus ook dat wanneer jouw advertentie op Facebook goedgekeurd is de kans groot is dat hij overal goedgekeurd zal worden.

Advertenties voor producten die op de ‘verboden inhoud’-lijst staan, zoals drugs, wapens, of spyware worden afgekeurd. Verder zijn er ook richtlijnen voor hoe de advertentie eruit moet zien. Zo mag de advertentie niet misleidend zijn, moet het product overeenkomen met de doelgroep en moet er correcte grammatica gebruikt worden. Zelfs het overmatig gebruik van ‘je’ of ‘jij’ wordt afgeraden, omdat dit te direct aan de gebruikers gericht is. Het volledige overzicht aan regels vind je op deze pagina.

Niet alleen de advertentie inhoud wordt bekeken, maar ook je advertentieaccount & landingspagina worden gecheckt. Doelgroepen, activiteit, werkende linkjes én feedback van gebruikers zorgen voor het verbeteren of verslechteren van jouw reputatiescore bij Facebook. Duurt het te lang voordat je reageert op een vraag die gesteld wordt op Facebook Messenger? Dan wordt je score verlaagd en zullen je advertenties sneller afgekeurd worden. Bij veel negatieve feedback van gebruikers op een advertentie, wordt de advertentie gemarkeerd en zorgt dit ook voor een lagere score. Tegenwoordig werkt Facebook ook met robots & algoritmes, deze crawlers, bekijken automatisch jouw landingspagina en beoordelen of deze voldoet aan de voorwaarden. Voldoet ie niet? Dan zal jouw advertentie geblokkeerd worden

Zo wordt jouw advertentie op Facebook snel goedgekeurd:

Advertenties die in eerste instantie afgekeurd zijn door Facebook, worden door adverteerders vaak verwijderd en er wordt vaak vervolgens gewoon een nieuwe, vergelijkbare advertentie gemaakt. Afgekeurde advertenties zorgen echter voor een sterke daling in jouw score voor betrouwbaarheid en kwaliteit en dat kan uiteindelijk leiden tot een geblokkeerd advertentieaccount. Door de afgekeurde advertentie aan te passen naar een goedgekeurde advertentie, zal jouw score weer omhoog gaan. Dit laat immers zien dat je Ben je niet blij met de aangepaste advertentie, dan kan je hem na goedkeuring gewoon verwijderen. Lukt het na aanpassen van de advertentie nog niet om goedkeuring te krijgen? Neem dan contact op met Facebook. (Lees hier hoe je dit kunt doen)

Facebook account geblokkeerd? Zo kun je verder adverteren!

Het is misschien wel de grootste ergernis van adverteerders en ondernemers. Jouw Facebook advertentieaccount is uit het niets geblokkeerd en ze vertellen je niet eens precies waardoor! Er zijn echter manieren om snel jouw advertentieaccount te laten deblokkeren.

Terug naar de basis: een advertentieaccount wordt meestal niet zomaar geblokkeerd. Vaak zijn er al meerdere advertenties afgekeurd of zijn er andere misstanden op jouw advertentieaccount gevonden, waardoor de score voor betrouwbaarheid en kwaliteit te laag is. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Soms kan het voorkomen dat je je netjes aan het beleid hebt gehouden, maar je advertentieaccount desondanks toch is geblokkeerd. Het algoritme en de automatische systemen van Facebook staan er om bekend dat ze regelmatig fouten maken.

Als je advertentieaccount geblokkeerd is, vermeldt Facebook meestal de (globale) reden voor het blokkeren en geeft de mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Door bezwaar in te dienen zal Facebook jouw account opnieuw bekijken. Dit wordt vaak vluchtig gedaan en als er geen veranderingen aangebracht zijn nadat het account geblokkeerd is, zal Facebook jouw account waarschijnlijk niet zomaar deblokkeren.

Voordat je bezwaar indient, is het dus beter als je eerst aanpassingen doet om je betrouwbaarheid te vergroten, zoals het verifiëren van je account of het verbeteren van de landingspagina. Het is aan te raden om de policies van Facebook stap-voor-stap na te lopen. (Ja echt!)

Weet je bijvoorbeeld zeker dat je geen onrealistische claims maakt of ontbreken er wellicht nog disclaimers op jouw pagina’s? Kijk alles goed na! Vervolgens kan je een bezwaar indienen.

Om met jouw bezwaar Facebook te overtuigen, is betrouwbaarheid van groot belang. Vermeld bij je bezwaar dat de genoemde redenen voor het blokkeren aangepast worden en dat je het advertentiebeleid niet meer zal overtreden. Benoem bijvoorbeeld ook een grote samenwerking of een belangrijke klant, om de geloofwaardigheid te vergroten. Vergeet niet: blijf vooral vriendelijk!

Als je advertentieaccount weer gedeblokkeerd wordt, is dat heel erg fijn, maar let wel op: Facebook zal je nu extra goed in de gaten houden. Wees dus voorzichtig met de advertenties die je plaatst, zodat je niet weer geblokkeerd wordt want de kans is dan groot dat niet alleen je advertentieaccount maar misschien wel heel jouw bedrijfsmanager óf zelfs je persoonlijke account geblokkeerd wordt én dat wil je echt voorkomen.

Wat moet ik doen als mijn bezwaar op Facebook is afgekeurd?

Is jouw bezwaar onverhoopt afgekeurd? Geen zorgen , dit gebeurt veel. Laat je niet uit het veld slaan. De eerste stap is om nogmaals een bezwaar, ook wel appeal genoemd, in te dienen via de support inbox hier staat een overzicht van al jouw ‘cases’ en dus ook de beslissing van Facebook. Hier kun je nogmaals reageren en jouw zaak toelichten.

Veiligadverteren.nl facebook Support inboxFacebook Support Inbox

PRO TIP: Officieel kun je maar 3 keer reageren op een case. Wat weinig mensen weten is dat je kunt blijven antwoorden op de email die je hebt ontvangen van Facebook met de beslissing over jouw account. Zo kennen we voorbeelden van mensen die na 7 emails weer geactiveerd werden.

Mocht het allemaal toch negatief uitpakken en blijft jouw account geblokkeerd dan kun je helaas niet verder met het betreffende advertentieaccount omdat deze beperkt zal blijven. Ook kun je in dezelfde business manager geen extra advertentieaccount aanmaken. Daarom adviseren we ook altijd goed na te denken over een betrouwbare back-up structuur waardoor je altijd kunt blijven door adverteren.

In het geval van een permanent geblokkeerd advertentieaccount kun je het beste proberen om een extra business manager-account aan te maken en via dit account een nieuw advertentieaccount te openen. Mocht dit helaas ook weer resulteren in een geblokkeerd advertentieaccount, dan is de enige resterende optie om volledig opnieuw te beginnen.

Let op: onderstaande methode is deels tegen de regels van Facebook en raden we dus enkel aan als je écht niet anders kunt.

Als je als laatste redmiddel helemaal opnieuw begint is het belangrijk om dit niet via je eigen persoonlijke account te doen. Probeer zoveel mogelijk een account van een familie lid te gebruiken. Probeer dus alles te veranderen. Nieuwe Facebook-pagina, nieuw Facebook-profiel, nieuwe bedrijfsmanager, nieuwe creditcard , nieuwe advertenties, etcetera. Via dit nieuwe account kun je langzaam starten met adverteren en dit gaandeweg opschalen. Als je weet waarom (of een vermoeden hebt waarom) je advertentieaccount in eerste instantie is geblokkeerd, let er dan wel op dat je deze fouten niet bij het tweede account herhaald.

Facebook Account Geblokkeerd? Zo kun je het (vaak) voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt zeker in dit geval. Als je de policies van Facebook altijd netjes opvolgt en ervoor zorgt dat je advertenties en je landingspagina’s van hoge kwaliteit zijn is de kans op een blokkade veel kleiner. Daarnaast is het aan te raden om advertenties vooraf door de support van Facebook na te laten kijken en te vragen of zij iets zien dat mogelijk tegen de richtlijnen is. Mocht je advertentie afgekeurd worden of zelfs jouw account geblokkeerd worden dan kun je een screenshot maken van het chatgesprek en laten zien dat je vooraf al advies hebt ingewonnen, in de praktijk blijkt dit zeer effectief en vergroot het kansen op het deblokkeren van een account.

Dus in het kort:

  • Houd je aan alle regels
  • Zorg voor een backup
  • Beveilig jouw account
  • Laat advertenties nakijken
  • Zorg voor disclaimers op de website 
  • Controleer of jouw landingspagina tekstueel en visueel voldoet aan alle regels.
  • Maak niet ‘snel snel’ wat campagnes maar loop alles goed na!

Tot slot:

Facebook account geblokkeerd? Geen paniek. Haal rustig adem en maak geen overhaaste beslissingen. Onthoud trouwens ook mocht jouw advertentieaccount geblokkeerd worden, dan zal Facebook deze na het oplossen van de blokkade jouw account goed in de gaten houden. Bovendien loop je het risico dat je gehele bedrijfsmanager en soms zelfs je persoonlijke account een slechte status (de reputatiescore) krijgen bij Facebook en je nooit meer kunt adverteren.

Zorg er dus voor dat jouw advertenties altijd volledig voldoen aan het advertentiebeleid en dat afgekeurde advertenties toch uiteindelijk zullen worden goedgekeurd. Zo houd je de score hoog en de kans op geblokkeerde advertentieaccounts laag!

Wil je na het lezen van dit artikel direct weten of jouw accounts een verhoogd risico hebben op hacks of blokkades? Doe dan direct de gratis test!

Foto credit: Facebook.comUpdate: Nieuwe 2022 versie komt eraan!

Hoe veilig is jouw account?

Ontdek binnen 1 minuut of jouw account een verhoogd risico heeft op blokkades of hacks.

Anderen vonden deze artikelen ook interessant:

Facebook Advertentie: hoe maak ik er een?

Facebook Advertentie: hoe maak ik er een?

Facebook Budget Berekenen in 2021

Facebook Budget Berekenen in 2021

Kun Je Facebook Adverteren Zonder Pagina? [2022 Update]

Kun Je Facebook Adverteren Zonder Pagina? [2022 Update]

5 Facebook Advertentie Trends 2022

5 Facebook Advertentie Trends 2022

Vragen of suggesties? Deel ze hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>