Een Facebook aanmaken kun je als bedrijf het allerbeste zelf doen. Daar is een goede reden voor, want als een andere partij voor jou een advertentieaccount aanmaakt dan is deze partij voor altijd de oorspronkelijke eigenaar. Maak je zelf een Facebook account aan dan zorg je ervoor dat jij altijd de oorspronkelijke eigenaar blijft.
Vanuit een privé Facebook account kun je in principe maar een advertentieaccount maken. Je hebt slechts de beschikking over één Facebook Pixel en het aanmaken van doelgroepen is ook beperkt. Gelukkig is daar een oplossing voor: gebruik de business manager.
Wil jij de Facebook businessmanager aanmaken? We leggen het je stap voor stap uit in dit artikel. Ook leggen we je meteen uit je de Two Factor Authentication instelt. Wel zo veilig.
De Facebook aanmaken: een business manager
De Business Manager is een speciale zakelijke Facebook account waarmee je alle advertentieaccounts, Facebook pagina´s en Facebook Pixels kunt beheren. Je hebt in de business manager functionaliteiten die je niet zult terugvinden in een privé account.
Je kunt bijvoorbeeld een klantenlijst uploaden om deze klanten te targeten met een nieuwe campagne of je kunt op basis van je klantenlijst een nieuwe look a like doelgroep samenstellen
Aanmaken Facebook Business Manager
Het maken van een nieuwe Business Manager is eenvoudig wanneer je onderstaande stappen volgt.
Om te beginnen browsen we naar business.facebook.com. Klik op de knop “account maken” en vul daarna de bedrijfsnaam, je eigen naam en zakelijke mailadres in. En druk op volgende.
Hierna zul je nog een aantal gegevens in moeten vullen over je bedrijf. Denk aan het land, het adres, de URL van je website en een zakelijk telefoonnummer. Alles ingevuld? Klik dan op de knop “Verzenden”.
De voordelen van de Business Manager
Aanmelden bij deze zakelijke Facebook omgeving heeft veel voordelen in vergelijking met een normaal persoonlijk account.
- Je hebt toegang tot meerdere advertentieaccount en bedrijfspagina’s op Facebook.
- Je kunt advertentieaccounts instellen op een bepaalde locatie, tijdzone en valuta.
- Met de business manager kun je samenwerken met partnerbedrijven
- Je kunt in een keer rapporten maken van meerdere advertentieaccounts
- Aanmelden bij de Facebook business manager biedt je extra opties en mogelijkheden die niet in een privé account aanwezig zijn, zoals meerdere Facebook Pixels, apps en projecten en het uploaden van catalogussen.
- Aanmaken van aangepaste doelgroepen is uitsluitend mogelijk na aanmelden bij de Facebook Business Manager
- Extra beveiliging met het instellen van tweestaps verificatie (2FA).
Instellen van Two factor authentication (2FA)
Het goed beschermen van je Facebook Account tegen hacks en andere vormen van ongeoorloofd gebruik is belangrijk. Na het aanmaken van een Facebook Business Account koppel je vaak ook een creditcard of een bankrekening. Je wilt natuurlijk niet dat er misbruik van deze betaalmethodes kan worden gemaakt. Met tweestaps verificatie kun je een extra beveiliging toevoegen.
Two factor authentication is een aanvullende vorm van beveiliging, naast het gebruikelijke e-mailadres en wachtwoord. Nadat je inloggegevens hebt ingevuld zul je ook een code per SMS of e-mail ontvangen. Deze code zul je tijdens de login bij Business Manager ook in moeten vullen.
Zo kun je 2FA instellen voor alle gebruikers die toegang hebben tot de Business Manager:
- Ga naar Bedrijfsgegevens en vervolgens klik je op “Bewerken”.
- In het menu bij Twee staps verificatie heb je een aantal opties. Vereist voor iedereen, alleen vereist voor beheerders en niet vereist. We raden aan om te kiezen voor de optie “Vereist voor iedereen”. Iedereen die inlogt op de business manager heeft dan die extra beveiliging.
- Klik op opslaan.
Het is belangrijk om een Business Manager op Facebook aan te maken. Deze account brengt veel voordelen met zich mee. Van uitgebreidere rapportages tot betere beveiliging. Functionaliteiten die niet terug zijn te vinden in een privé account.