Facebook Apple Privacy ruzie? Ja, echt de techreuzen hebben ruzie. Marketeers en adverteerders waren er al even bang voor.. de grote ios Apple update, na wat uitstel lijkt hij er nu toch echt te komen en dat leidde tot ruzie, grote ruzie.
Wat jij als marketeer moet weten:
In het kort: de hele ruzie gaat om iets waar de meeste consumenten niet eens vanaf wisten: een Identifier for Advertisers namelijk de unieke code die elk ios apparaat heeft. Kort gezegd maakt deze code het voor adverteerders mogelijk om consumenten ook buiten de app te volgen.
In de praktijk betekent dat het volgende: iemand klikt op jouw advertentie en gaat vervolgens naar de website, daar voeg hij/zij iets toe aan de winkelwagen óf vult bijvoorbeeld een contactformulier in.
Deze ‘events’ kun je als adverteerder vervolgens terug zien in jouw ads manager en vervolgens benutten om nog specifiekere doelgroepen te maken en meer te verkopen. Je weet waarschijnlijk dat de vergelijkbare doelgroepen op Facebook ontzettend krachtig zijn (zo niet, stop met lezen en ga testen!).
Wat is nu het probleem?!
Nou Apple gaat na een komende update een pop-up laten zien aan alle gebruikers waardoor zij eerst toestemming moeten geven om gevolgd te worden. Dat zou dus betekenen dat wij als adverteerders en marketeers niet meer alle conversies kunnen meten wanneer iemand niet akkoord gaat.
Dit is wat Tim Cook schreef: