Heb je al overwogen om te starten met adverteren op Facebook? De gedachte is vast wel voorbij gekomen, want zodra je eenmaal serieus aan de slag gaat met de marketing van je bedrijf is het gemakkelijk om je mee te laten sleuren in de tsunami van mogelijkheden. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen bezig is met het maken van vlogs, blogs, e-mail marketing, zoekmachine marketing, SEO, guerrilla marketing of zelfs het old-school koud bellen van prospects.
De realiteit is dat we het niet allemaal kunnen doen. We zullen ons moeten toespitsen op slechts enkele kanalen en daar onze hele ziel en zaligheid inleggen. Verdelen we onze inspanningen en investeringen over alle mogelijkheden, zal dan onze kans op succes verschralen. Zo simpel is het.
In de hele marketing trukendoos is er vandaag de dag één dominant onderdeel: social media. We checken allemaal namelijk allemaal meerdere keren per dag onze Facebook, Instagram en Twitter. En jouw klanten doen hetzelfde.
Dat betekend natuurlijk niet dat je aan de slag moet met al deze sociale media platformen. Want er is één platform waar je als ondernemer of marketeer nog steeds niet omheen kunt: Facebook.
Reden #1: Jouw doelgroep zit vrijwel zeker ook op Facebook
De userbase van Facebook is inmiddels groter dan de hele populatie van China: 2,7 miljard maandelijks actieve gebruikers! In Nederland behoort Facebook tot de zes meest gebruikte platformen. 10,4 miljoen Nederlanders zijn actief op Facebook, waarvan 7,1 miljoen op dagelijkse basis. (Bron: Onderzoeksbureau Newcom.nl) Je doelgroep bevind zich dus zeker op Facebook. Je moet ze alleen nog even vinden, maar de kans dat dat je gaat lukken is erg groot van naar verluid heeft Facebook meer dan 52.000 datapunten per gebruiker (zie hier).
Reden #2: Adverteren op Facebook is goedkoop!
Goedkoop is natuurlijk relatief. Maar adverteren op Facebook kost je maar een fractie van wat adverteren in de krant of in een bushokje kost. Adverteren op Facebook is ook nog eens goedkoper dan wat adverteren bij Google of bijvoorbeeld LinkedIn je zou kosten. Voor een laag bedrag kun je hele goede resultaten halen. Met een dagbudget van 1 euro, zorg je er al voor dat je jouw bedrijf bij duizenden potentiële klanten onder de aandacht brengt.
Ik ga zelfs een stap verder, als je een serieuze ondernemer bent en je investeert niets in advertising zal jouw doelgroep je vroeg of laat vergeten. En zoals je mij vaker hoort zeggen – ‘ Zonder aandacht kun je niet verkopen!’
Reden #3: Perfecte doelgroep targeting
Naast een schat aan verschillende advertentiemogelijkheden, zoals bijvoorbeeld videoadvertenties, AR advertenties of lead form ads, biedt Facebook ook onvoorstelbare mogelijkheden om met je advertentie een heel specifieke doelgroep te bereiken. Je kunt bij adverteren op Facebook targeten op bepaalde demografische gegevens, zoals leeftijd en woonplaats, maar ook op de taal die iemand spreekt, de gevolgde opleiding of je kunt je doelgroep bepalen op basis van beroep. Je kunt je advertentie laten zien aan de fans van een bepaalde pagina, bijvoorbeeld je eigen pagina of een pagina waarvan je weet dat je doelgroep deze leuk vind. Of je kunt targeten op interesse. En dan zijn dit nog de ‘standaard’ mogelijkheden.
De echte kracht zit hem in het opwarmen van jouw doelgroep door waardevolle content en die vervolgens remarketen met conversie advertenties of nog meer waardevolle content. Zie je de kansen?
Reden #4: Advertenties laten zien aan je huidige leads of klanten
Niet alle klanten zijn even loyaal. Aannemen dat een klant wel weer bij je terugkomt is helaas een illusie. Desondanks is het gemakkelijker verkopen aan iemand die al bij je gekocht heeft dan het vinden en verleiden van een nieuwe klant. Jouw marketing mag simpelweg niet stoppen zodra een persoon eenmaal iets bij je heeft gekocht. Toch zien we in de praktijk vaak dat mensen alleen advertenties laten zien om nieuwe klanten aan te trekken. Maar denk je er wel eens over na hoe jij onder de aandacht blijft bij jouw huidige klanten? En wat ze over jou of jouw bedrijf denken?
Kijk, zelfs als je klanten op een mailinglijst staan en je ze regelmatig een mail stuurt, zullen ze jouw berichten en producten niet altijd zien. Hier komt Facebook weer om de hoek kijken. Het is namelijk mogelijk om je advertenties te laten zien aan mensen die op jouw mailing- of klantenlijst staan. Het tonen van advertenties aan bestaande klanten noemen we retargeten. Bij het adverteren op Facebook kun je jouw klantenlijst gebruiken om te retargeten, zodat je onder de aandacht kunt blijven van je huidige klanten.
We hopen dat je nu inziet dat Facebook voor veel bedrijven een onmisbare schakel is succesvolle marketing voor je bedrijf.
Heeft dit artikel je kunnen overtuigen om te starten met adverteren op Facebook? Deel dit artikel met anderen!